Wij hebben onszelf ambitieuze doelen gesteld als onderdeel van onze verpakkingsstrategie en hebben al veel vooruitgang geboekt op het gebied van duurzame verpakkingen.
Eind 2021 was 86% van de verpakkingen van Henkel al recyclebaar of herbruikbaar* en was het aandeel gerecycled plastic in de verpakkingen van consumentengoederen wereldwijd 18%.
Initiatieven en partnerschappen
Vooruitgang op weg naar duurzaamheid in verpakkingen is alleen mogelijk als bedrijven in de hele waardeketen samenwerken. Daarom is Henkel betrokken bij diverse partnerschappen en bedrijfstakoverschrijdende initiatieven. Enkele voorbeelden:
- Wij nemen deel aan het New Plastics Economy-initiatief van de Ellen MacArthur Foundation, dat belanghebbenden samenbrengt om de toekomst van kunststoffen opnieuw te bekijken en ideeën aan te reiken om een circulaire economie te bevorderen.
- Henkel is een stichtend lid van de wereldwijde Alliance to End Plastic Waste, die in januari 2019 van start is gegaan. De Alliance zal oplossingen ontwikkelen en implementeren voor de vermindering en het beheer van plastic afval.
- In 2017 werd Henkel het eerste wereldwijde consumptiegoederenbedrijf dat samenwerkte met de sociale onderneming Plastic Bank. Het gemeenschappelijke doel: een einde maken aan plastic afval in de oceanen en tegelijkertijd nieuwe kansen creëren voor mensen die in armoede leven. Binnen het partnerschap steunt Henkel projecten in Egypte, waar het samen met Plastic Bank al 10 inzamelcentra heeft opgezet. De plaatselijke bevolking krijgt de kans om geld of diensten te verdienen door plastic afval uit de plaatselijke omgeving te verwijderen - voordat het in waterwegen of oceanen terechtkomt. Het ingezamelde en gerecycleerde materiaal - Social Plastic® - wordt door Henkel gebruikt in zijn eigen productverpakkingen. In 2021 werd 723 ton Social Plastic® bij Henkel verwerkt. In 2021 werd 723 ton Social Plastic® bij Henkel verwerkt. Sinds de start van het partnerschap in 2017 is dat in totaal meer dan 1.480 ton.
Natuur
Biodiversiteit beschermen en herstellen, met focus op bossen, land en water, door meer regeneratieve ingrediënten en resource stewardship:
- Wij zetten ons in om onze grondstoffen duurzaam en niet door ontbossing te betrekken. Ons doel is de ontbossing van primaire en secundaire bossen met een grote ecologische waarde te voorkomen.
- Tegen 2025 willen wij 100 procent van onze vraag naar palmolie en palmpitolie dekken met oliën die gecertificeerd zijn of waarvan extern is bevestigd dat ze afkomstig zijn van verantwoorde landbouw.
- Daarnaast hebben wij ons ten doel gesteld om tegen 2025 het waterverbruik per ton product met 35 procent te verminderen. Tegen het einde van 2021 hadden we 28 procent bespaard.