Bedrijfsinformatie

Henkel opereert wereldwijd met een goed gebalanceerd en divers productportfolio. Het bedrijf heeft leidende posities met zijn drie divisies in zowel de industriële als consumentenmarkten dankzij zijn sterke merken, innovaties en technologieën. Henkel werd opgericht in 1876 en kan terugkijken op meer dan 140 jaar succes. Henkels preferente aandelen zijn genoteerd aan de German Stock Index DAX. Het DAX-30-bedrijf heeft zijn hoofdkantoor in Düsseldorf, Duitsland. Henkel heeft wereldwijd ongeveer 53.000 mensen in dienst, waarvan ongeveer 85% werkzaam is buiten Duitsland. Als erkend leider op het gebied van duurzaamheid bekleedt Henkel topposities in verschillende internationale indexen en rankings.

In het fiscale jaar 2018 rapporteerde het bedrijf ongeveer 20 miljard euro aan omzet en een bedrijfsresultaat van 3,5 miljard euro (aangepast op eenmalige baten/lasten en herstructureringskosten).

Henkel Benelux

Henkel heeft vijf vestigingen in de Benelux. In België ligt ons hoofdkantoor in Brussel en hebben we twee productievestigingen van de divisie Adhesive Technologies: in Drogenbos (drukgevoelige kleefstoffen) en in Westerlo (kleefstoffen voor de assemblage van halfgeleiders, gedrukte schakelingen en elektronische componenten voor de auto- en elektronica-industrie). In Nederland is ons kantoor gelegen in Nieuwegein. In Scheemda hebben we ook een productievestiging van onze Adhesive Technologies-divisie (losmiddelen en speciale coatings voor producten in de auto- en elektronica-industrie). Verder hebben we drie ASK Academies van Schwarzkopf, waar kappers regelmatig inspirerende trainingen volgen en meer informatie krijgen van onze experts over de laatste trends en technieken in de kappersbranche. 

Drie wereldwijd opererende divisies

De divisie Adhesive Technologies (kleefstoffen) is een vooraanstaand solution provider in kleefstoffen, dichtstoffen en functionele coatings voor consumenten, vaklieden en industriële toepassingen. Henkel biedt verscheidene toepassingen om aan de behoeften van verschillende doelgroepen te voldoen – zowel consumenten als vaklieden en industriële branches. In 2018 genereerde deze afdeling wereldwijd een omzet van 9,403 miljoen euro; 47 procent van de totale omzet.

Producten van de afdeling Beauty Care (schoonheids- en verzorgingsproducten) zijn wereldwijd verkrijgbaar. Beauty Care staat voor merkproducten in haarkleuring, haarstyling, haarverzorging, toiletartikelen, huidverzorging, mondhygiëne, maar ook voor producten voor één van de meest toonaangevende leveranciers van kappersproducten. In 2018 genereerde deze afdeling wereldwijd een omzet van 3,950 miljoen euro; 20 procent van de totale omzet.

Laundry & Home Care (was- en reinigingsproducten) heeft bij Henkel altijd een belangrijke rol gespeeld: het succesverhaal van het bedrijf begon met een product uit deze divisie. Laundry Care omvat niet alleen zware of speciale wasmiddelen, maar ook wasverzachters, wasverbeteraars en andere stofverzorgende producten. Het Home Care-portfolio omvat producten voor handafwas en vaatwassers, schoonmaakmiddelen voor badkamer en wc, en overige huishoudschoonmaak-middelen. In bepaalde gebieden bieden we ook luchtverfrissers en insect control producten voor huishoudelijke toepassingen aan. In 2018 genereerde de Laundry & Home Care-divisie wereldwijd een omzet van 6,419 miljoen euro; 32 procent van de totale omzet.

Onze bedrijfscultuur

‘Duurzame waarde creëren’ is ons doel en verenigt al onze medewerkers bij Henkel. Wij willen waarde creëren voor onze klanten en consumenten, onze teams en onze medewerkers, onze aandeelhouders, en voor onze stakeholders en de gemeenschappen waarin wij actief zijn. Henkel-medewerkers zetten altijd hun passie, trots en enthousiasme voorop om dit te verwezenlijken.

Onze bedrijfscultuur, ons doel, onze visie, missie en waarden verenigen ons divers team. Ze geven ons richting en scheppen een duidelijk kader voor alles wat we doen. Wereldwijd bindende gedragsregels zijn vastgelegd in een reeks codes. Ze bieden een leidraad voor het gedrag en de handelingen van onze medewerkers in hun dagelijkse werk in al onze activiteiten wereldwijd.

Ons doel: Duurzame waarde creëren.

Onze visie: Toonaangevend met onze innovaties, merken en technologieën.

Onze missie: Ten dienste staan van onze klanten en consumenten over de hele wereld, hun vertrouwenspartner zijn als toonaangevend bedrijf in alle relevante markten en categorieën – als een gepassioneerd team verenigd door gedeelde waarden.

Onze waarden: Klanten en consumenten, medewerkers, financieel succes, duurzaamheid, familiebedrijf

Strategie

Wij geven vorm aan onze toekomst op basis van een heldere langetermijnstrategie die gebaseerd is op ons doel, onze visie en onze missie en waarden.

Wij willen in de aanloop naar 2020 en ook daarna duurzame groei realiseren. Om dat te bereiken, richten we ons sterk op onze klanten en willen we innovatiever, flexibeler en digitaler worden. Daarnaast stimuleren we duurzaamheid in al onze activiteiten, waarmee we onze leidende positie in de toekomst blijven versterken.

Heldere strategie met vier prioriteiten:

  • Groei doorzetten
  • Digitalisering versnellen
  • Beweeglijkheid verhogen
  • Investeren in groei

Views:

Corporate Video

Henkel in less than 4 minutes

3:04 Min.

208482