Ontdek de merken en technologieën van onze business units Henkel Adhesive Technologies en Henkel Consumer Brands.
8 mei 2025 Düsseldorf / Duitsland
Henkel boekte een geconsolideerde omzet van ongeveer 5,2 miljard euro in het eerste kwartaal van 2025, vergeleken met ongeveer 5,3 miljard euro in hetzelfde kwartaal vorig jaar. De autonome omzet daalde met -1,0 procent ten opzichte van het kwartaal vorig jaar. De daling was voornamelijk te wijten aan de uitdagende geopolitieke en macro-economische omgeving, die sinds het begin van het jaar aanzienlijk is toegenomen. Dit beïnvloedde zowel de industriële vraag als het consumentenvertrouwen - vooral in Noord-Amerika. Desondanks steeg de omzet van Adhesive Technologies autonoom, ondersteund door een evenwichtige prijs- en volumemix. Zoals verwacht, bleef de omzet van Consumer Brands achter ten opzichte van vorig jaar, mede door sterke vergelijkende cijfers en uitdagingen in de toeleveringsketen.
“Zoals we in maart al aangaven toen we onze cijfers voor het volledige jaar 2024 bekendmaakten, zikende de omzet in het nieuwe boekjaar een eerder matige start. Tegelijkertijd zijn we sterke bruto- en EBIT-marges blijven behalen en zijn we consequent en succesvol blijven werken aan de uitvoering van onze strategische groeiagenda. We zijn eerder dan verwacht klaar met het afstoten van de Retailer Brands activiteiten in Noord-Amerika, waarmee we het optimalisatieprogramma voor het portfolio in onze Consumer Brands business unit, dat we begin 2022 aankondigden, succesvol hebben afgerond. Dit betekent dat we nu al onze aandacht kunnen richten op de groei van onze merkproducten voor de consument met innovaties en technologieën die een relevante toegevoegde waarde bieden voor de consument,” aldus Carsten Knobel, CEO van Henkel.
“De volatiliteit en onzekerheid op de wereldwijde markten zijn sinds het begin van het jaar aanzienlijk toegenomen. De doelstellingen voor het huidige boekjaar blijven ongewijzigd en we verwachten nog steeds een verdere autonome omzetgroei en een geleidelijke verbetering van de winst in 2025. We verwachten nog steeds een sterkere tweede helft van het jaar, met ook bijdragen van onze innovaties, die we op de markt zullen brengen gesteund door voortdurende investeringen in onze merken. Tegelijkertijd verwachten we sterke bruto- en EBIT-marges. De ontwikkeling die we hebben gezien in de eerste drie maanden van het huidige boekjaar laat zien dat we in dit opzicht op de goede weg zijn. Dit toont aan dat we een duidelijke en consequent doorgevoerde strategie hebben en dat we onze beloften waarmaken.”
De positieve autonome omzetontwikkeling in de divisie Adhesive Technologies in het eerste kwartaal was vooral te danken aan de sterke groei in de business area Mobility & Electronics. De daling van de autonome omzet in de divisie Consumer Brands was met name te wijten aan een matig consumentenvertrouwen, voorraadafbouw bij klanten en uitdagingen in de toeleveringsketen.
De omzet op groepsniveau bedroeg in het eerste kwartaal van 2025 5.242 miljoen euro; een nominale daling van -1,4 procent vergeleken met het kwartaal van vorig jaar (5.317 miljoen euro). Autonoom (d.w.z. gecorrigeerd voor wisselkoersen en acquisities/desinvesteringen) daalde de omzet met -1,0 procent. Deze ontwikkeling was verwacht en weerspiegelt de huidige uitdagende geopolitieke en macro-economische omgeving, die zowel de industriële vraag als het consumentenvertrouwen beïnvloedt - vooral in Noord-Amerika. Hoewel de autonome verkoopprestaties op groepsniveau werden ondersteund door een positieve prijscomponent, bleven de volumes onder het niveau van vorig jaar. Overnames/desinvesteringen zorgden voor een omzetstijging van 1,1 procent. Omgekeerd hadden wisselkoerseffecten een negatieve impact op de verkoopresultaten van -1,4 procent.
De autonome omzetgroei in Europa bedroeg -2,0 procent in het eerste kwartaal. In de regio IMEA steeg de omzet autonoom met 4,6 procent. In Noord-Amerika was de autonome omzetgroei negatief met -5,6 procent. In Latijns-Amerika was de autonome omzetgroei 1,5 procent hoger dan in het kwartaal van vorig jaar. De regio Azië-Pacific behaalde een autonome omzetgroei van 3,6 procent.
De divisie Adhesive Technologies genereerde een omzet van 2.715 miljoen euro in het eerste kwartaal van 2025, een nominale stijging van 1,4 procent vergeleken met het kwartaal van vorig jaar (2.677 miljoen euro). Autonoom (d.w.z. gecorrigeerd voor wisselkoersen en overnames/desinvesteringen) steeg de omzet met 1,1 procent vergeleken met het eerste kwartaal van 2024. Zowel prijs als volume ontwikkelden zich positief. Wisselkoerseffecten drukten de omzet met -1,0 procent. Acquisities/desinvesteringen hadden een positief effect van 1,3 procent.
De positieve autonome omzet van de divisie Adhesive Technologies in het eerste kwartaal was vooral te danken aan de business area Mobility & Electronics, die een sterke autonome omzetgroei van 3,1 procent realiseerde. Deze groei werd aangedreven door de units Electronics and Industrials, terwijl Automotive terugviel als gevolg van de moeilijke marktomstandigheden. Met -0,4 procent was de autonome omzetontwikkeling in Packaging & Consumer Goods over het geheel genomen licht negatief. De Packaging business vertoonde een stabiele ontwikkeling, ondersteund door een verder herstel van de vraag. De Consumer Goods business boekte een lichte daling ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De autonome omzetgroei voor Craftsmen, Construction & Professional steeg met 0,4 procent ten opzichte van hetzelfde kwartaal vorig jaar. De groei werd met name gestimuleerd door de Consumers & Craftsmen and Construction businesses, die beide een goede groei lieten zien.
Over de verschillende regio’s heen, was de prestatie van de divies Adhesive Technologies wisselend. In Europa was de omzet autonoom lager dan in het kwartaal van vorig jaar, voornamelijk door de Craftsmen, Construction & Professional business. In een marktomgeving die over het algemeen uitdagend was, liet de regio Noord-Amerika in het eerste kwartaal een dalende omzet zien, voornamelijk door ontwikkelingen in de business area's Mobility & Electronics en Packaging & Consumer Goods. De regio IMEA boekte een zeer sterke organische omzetgroei, vooral dankzij een dubbelcijferige organische omzetstijging in de business area Craftsmen, Construction & Professional. De regio Latijns-Amerika liet eveneens een zeer sterke groei zien, die vooral te danken was aan een dubbelcijferige omzetstijging in de business area Mobility & Electronics. De activiteiten Packaging & Consumer Goods en Craftsmen, Construction & Professional droegen ook bij aan deze ontwikkeling en lieten beide een zeer sterke groei zien. De regio Azië-Pacific liet een aanzienlijke groei zien, met name dankzij een dubbelcijferige omzetstijging bij Elektronica in China.
In de divisie Consumer Brands bedroeg de omzet in het eerste kwartaal van 2025 2.484 miljoen euro, een nominale daling van -4,6 procent ten opzichte van het kwartaal vorig jaar. Organisch (d.w.z. gecorrigeerd voor wisselkoersen en acquisities/desinvesteringen) daalde de omzet met -3,5 procent. De business unit boekte een goede prijsontwikkeling in vergelijking met het eerste kwartaal van 2024, terwijl de volumes zoals verwacht daalden, voornamelijk als gevolg van een gematigd consumentenvertrouwen en voorraadafbouw bij retailklanten - vooral in Noord-Amerika - in combinatie met uitdagingen in de toeleveringsketen. Wisselkoerseffecten hadden een negatieve invloed van -2,0 procent op de omzet, terwijl overnames/desinvesteringen een positieve invloed van 0,8 procent op de omzet hadden.
In het eerste kwartaal liet de Laundry & Home Care business een negatieve autonome omzetontwikkeling zien van -4,1 procent. Laundry Care boekte een negatieve groei die voornamelijk werd veroorzaakt door een daling in de categorie Fabric Cleaning, terwijl de categorie Fabric Care een zeer sterke groei liet zien. Home Care realiseerde daarentegen een goede autonome omzetstijging, voornamelijk dankzij een aanzienlijke omzetgroei in de categorie Dishwashing.
De Hair business zag de autonome omzet met -1,6 procent dalen. De consumentenactiviteiten lieten een positieve groei zien, die vooral te danken was aan de categorieën Haarkleurmiddelen en Haarstyling. Over het geheel genomen, bleef de ontwikkeling van de Professional business achter bij die van vorig jaar, wat voornamelijk te wijten was aan een omzetdaling als gevolg van de uitdagende consumentenomgeving in de regio Noord-Amerika.
De overige consumentenactiviteiten boekten een autonome omzetdaling van -6,8 procent, voornamelijk als gevolg van de negatieve ontwikkeling van de Body Care-activiteiten in de regio's Noord-Amerika en Europa.
From a regional perspective, sales development in all regions – with the exception of IMEA – was below the previous year’s level. The IMEA region posted a good organic sales increase overall, driven by significant organic sales growth in the Hair business area and good development in the Laundry & Home Care business area. Europe, on the other hand, experienced a decline due to developments in the Laundry & Home Care business area, while the Hair business area showed good growth. Sales growth in the North America and Asia-Pacific regions was below the previous year’s level across all business areas. The performance of the Latin America region as a whole was below that of the prior year due to developments in the Laundry & Home Care business area. The Hair business area, by contrast, posted very strong organic sales development.
Regionaal gezien lag de omzetontwikkeling in alle regio's - met uitzondering van IMEA - onder het niveau van vorig jaar. De regio IMEA boekte over het geheel genomen een goede autonome omzetstijging, dankzij een aanzienlijke autonome omzetgroei in de Hair business en een goede ontwikkeling in de Laundry & Home Care business. Europa daarentegen tekende een daling op als gevolg van ontwikkelingen in de Laundry & Home Care business, terwijl de Hair business een goede groei liet zien. De omzetgroei in Noord-Amerika en Azië-Pacific was in alle business area's lager dan vorig jaar. De prestaties van de regio Latijns-Amerika als geheel waren lager dan vorig jaar door ontwikkelingen in de Laundry & Home Care business. De Hair business daarentegen liet een zeer sterke autonome omzetontwikkeling zien.
Er hebben zich in de verslagperiode geen substantiële wijzigingen voorgedaan in de nettoactiva en de financiële positie van de Groep vergeleken met de situatie per 31 december 2024.
Voor het lopende jaar verwacht Henkel nog steeds een organische omzetgroei tussen 1,5 en 3,5 procent. Voor de divisie Adhesive Technologies wordt een organische omzetgroei tussen 2,0 en 4,0 procent verwacht. Voor Consumer Brands verwachten we een autonome omzetstijging van 1,0 tot 3,0 procent.
Het aangepaste rendement op omzet (aangepaste EBIT-marge) zal naar verwachting nog steeds tussen 14,0 en 15,5 procent liggen. Het aangepaste rendement op omzet zal naar verwachting tussen 16,0 en 17,5 procent liggen voor Adhesive Technologies en tussen 13,5 en 15,0 procent voor Consumer Brands.
De aangepaste winst per preferent aandeel (WPA) zal tegen constante wisselkoersen naar verwachting nog steeds stijgen met lage tot hoge eencijferige percentages.
Verder hebben we nog steeds de volgende verwachtingen voor 2025:
Dit document bevat verklaringen die verwijzen naar toekomstige bedrijfsontwikkelingen, financiële prestaties en andere gebeurtenissen of on-twikkelingen die in de toekomst van belang kunnen zijn voor Henkel. Toekomstgerichte verklaringen worden gekenmerkt door het gebruik van woorden zoals verwachten, voornemen, plannen, anticiperen, geloven, schatten en gelijkaardige termen. Dergelijke verklaringen zijn gebaseerd op huidige schattingen en veronderstellingen van het management van Henkel AG & Co. KGaA. Deze verklaringen mogen niet worden geïnter-preteerd als een garantie dat deze verwachtingen accuraat zullen blijken. De toekomstige prestaties en resultaten die Henkel AG & Co. KGaA en haar filialen zijn afhankelijk van een aantal risico's en onzekerheden en kunnen daarom wezenlijk verschillen (zowel positief als negatief) van toekomstgerichte verklaringen. Veel van deze factoren liggen buiten Henkels controle en kunnen niet op voorhand nauwkeurig worden ingeschat, zoals de toekomstige eco-nomische omgeving en de acties van concurrenten en anderen die betrokken zijn bij de markt. Henkel is niet van plan, noch verplicht zich tot het updaten van toekomstgerichte verklaringen.
Dit document bevat aanvullende financiële indicatoren die niet duidelijk gedefinieerd zijn in het toepasselijke financiële rapporteringsraamwerk en die alternatieve prestatiemaatstaven zijn of kunnen zijn. Deze aanvullende financiële indicatoren mogen niet afzonderlijk of als alternatief worden beschouwd voor de maatstaven van Henkels nettoactiva en financiële positie of bedrijfsresultaten zoals gepresenteerd in overeenstem-ming met het toepasselijke financiële rapporteringsraamwerk in de Geconsolideerde Jaarrekening. Andere bedrijven die gelijkaardige alter-natieve prestatiemaatstaven rapporteren of beschrijven, kunnen deze op een andere manier berekenen.
Dit document is enkel bedoeld voor informatieve doeleinden en is niet bedoeld als beleggingsadvies of een aanbod om effecten te verkopen of een uitnodiging tot het doen van een aanbod om effecten te kopen.