8 apr. 2019  Düsseldorf / Duitsland

Jaarlijkse algemene vergadering van aandeelhouders 2019

Focus op duurzame winstgevende groei

  • Boekjaar 2018 met recordomzet -en winst
  • Recorddividend van € 1,85 per preferent aandeel voorgesteld (+3,4%)
  • Zeer goede vooruitgang bij de implementatie van strategische prioriteiten
  • Groei-initiatieven onderstrepen engagement voor winstgevende groei
  • Vooruitzichten boekjaar 2019 bevestigd

Tijdens Henkels jaarlijkse algemene vergadering presenteerde Henkel CEO Hans Van Bylen vandaag de voornaamste ontwikkelingen in het boekjaar 2018 en lichtte hij de vooruitgang toe die geboekt werd bij de implementatie van de strategische prioriteiten van het bedrijf. Verder gaf hij ook uitleg bij de groei-initiatieven die het bedrijf aan het begin van het jaar aankondigde. Op basis van Henkels sterke prestatie in het boekjaar 2018, kondigde Hans Van Bylen de uitbetaling aan van het hoogste dividend in de geschiedenis van het bedrijf. Hij bevestigde ook de vooruitzichten voor het huidige boekjaar 2019.

“Henkel is financieel erg gezond. In 2018 bleven we rendabele groei leveren voor Henkel. We bereikten goede organische groei met nieuwe recordniveaus qua opbrengst en winst. Daarom stellen we aan de jaarlijkse algemene vergadering een recorddividend voor van € 1,85 per preferent aandeel,” zei Hans Van Bylen. “Dit is het resultaat van de inzet van onze ongeveer 53.000 medewerkers. Hun toewijding, ondernemersgeest en klantgerichtheid liggen aan de grondslag van de succesvolle ontwikkeling van ons bedrijf in 2018. Daarvoor wil ik onze medewerkers namens het volledige directiecomité bedanken.”

Dr. Simone Bagel-Trah, Voorzitter van de Commissie van Aandeelhouders en de Raad van Toezicht, bedankte de directie en alle medewerkers voor hun grote inzet in 2018.

Hans Van Bylen en Dr. Simone Bagel-Trah bedankten ook Kathrin Menges voor haar bijdragen aan het bedrijf. Zij werkt 20 jaar voor Henkel en was lid van de directie sinds 2011 als verantwoordelijke voor Human Resources, Infrastructure Services en Duurzaamheid. Met ingang van 9 april 2019 zal Sylvie Nicol Kathrin Menges opvolgen in de directie.  

Dividend bereikt nieuw recordniveau

Een dividendstijging met 3,4% voor beide aandelenklassen tot € 1,85 per preferent aandeel en tot € 1,83 per gewoon aandeel werd voorgesteld aan de jaarlijkse algemene vergadering. “Dit betekent een nieuw record,” zei Hans Van Bylen. “Dit is een uiting van ons engagement om aantrekkelijke opbrengsten te bieden aan onze aandeelhouders. We zullen ook in de toekomst dit pad blijven volgen.”

In dat kader kondigde Henkel aan de bandbreedte van de ratio voor de dividenduitbetaling te verhogen naar 30 tot 40% (voorheen 25 tot 35%).

Vooruitzichten voor het volledige boekjaar 2019 bevestigd

Als commentaar op de verwachtingen voor de economische context in het huidige boekjaar zei Hans Van Bylen: “We blijven werken in een uitdagende marktomgeving die getekend wordt door onzekerheid en volatiliteit. Globaal genomen, verwachten we  
dat de wisselkoerseffecten zullen afzwakken in boekjaar 2019 in vergelijking met het vorige jaar. Maar we verwachten nog steeds een negatieve impact in het laag enkelcijferig percentagebereik. We verwachten eveneens een stijging van de grondstofprijzen in het laag enkelcijferig percentagebereik.”

Tegelijk bevestigde Hans Van Bylen de vooruitzichten voor het boekjaar 2019: Henkel verwacht een organische omzetgroei van 2 à 4%. Het bedrijf verwacht een bereik van 16 tot 17% voor de gecorrigeerde EBIT-marge en een ontwikkeling van de gecorrigeerde opbrengst per preferent aandeel binnen het mid-single percentage bereik onder het vorige jaar bij constante wisselkoersen.”  

Henkel 2020+: Implementatie van strategische prioriteiten goed op schema

“We streven een duidelijke langetermijnstrategie na voor Henkel: we willen duurzame winstgevende groei genereren,” zei Hans Van Bylen. Daarom heeft Henkel vier strategische prioriteiten geïdentificeerd: groei doorzetten, digitalisering versnellen, wendbaarheid vergroten en groei financieren. “De voorbije twee jaar hebben we zeer goede vooruitgang geboekt in de implementatie van onze strategie en hebben we met succes belangrijke strategische initiatieven gerealiseerd in alle domeinen.”

Om bijkomende groei-opportuniteiten te kunnen benutten, vooral in de consumentenbusinesses, en om de digitale transformatie verder te versnellen, kondigde Henkel in januari aan zijn investeringen te vergroten met zo’n € 300 miljoen per jaar vanaf 2019.

Duidelijk engagement voor Europa

Met het oog op de Europese verkiezingen in mei riep Hans Van Bylen op tot een verenigde opkomst in Europa: “Europa is een economisch gebied met ongeveer 500 miljoen mensen. We hebben een duidelijk belang bij een sterk Europa. Daar ligt  ons engagement. Zelfs als er veel moet gebeuren en veel moet evolueren zodat Europa in de toekomst succesvol blijft in de internationale concurrentie en staat voor vrede en voorspoed.”

Sociale verantwoordelijkheid

Henkel heeft al vele jaren een leiderschapspositie op het vlak van duurzaamheid. In 2018 werden de verwezenlijkingen van Henkel opnieuw erkend in verschillende rankings en ratings. "Duurzaam denken en handelen maakt deel uit van onze bedrijfscultuur en waarden. Wij zien duurzaam handelen als een competitief voordeel,” zei Hans Van Bylen.

Een bijzonder aandachtspunt is het verantwoord gebruik van plastic. Henkel heeft zichzelf ambitieuze doelen opgelegd op dat vlak: volledig recycleerbare verpakkingen en een groter gedeelte gerecycleerd plastic. Henkel is ook betrokken bij verschillende internationale initiatieven en partnerships, waaronder de ‘Plastic Bank’ en de ‘Alliance to End Plastic Waste’. Hans Van Bylen zei dat een oplossing voor deze uitdaging enkel samen kan bereikt worden.

Diversiteit promoten

Over het belang van diversiteit bij Henkel zei Hans Van Bylen het volgende: "Wij zijn actief in meer dan 100 landen wereldwijd en we promoten duurzaamheid binnen het bedrijf.  Voor ons is een divers personeelsbestand een duidelijke succesfactor. Dat slaat niet alleen op verschillende nationaliteiten en culturen. Maar ook op het aantal vrouwen dat we tewerkstellen. "Op dit vlak heeft Henkel een toppositie in de DAX," zei Hans Van Bylen.
 

Dit persbericht in het Nederlands is een vertaling van de originele versie.

Dit bericht bevat bepaalde verklaringen met betrekking tot de toekomst ‏(forward-looking statements), die gebaseerd zijn op de huidige inschattingen en veronderstellingen van het bedrijfsmanagement van Henkel AG & Co. KGaA. Forward-looking statements worden gekenmerkt door het gebruik van woorden als “verwachten”, “voorzien”, “van plan zijn”, “voorspellen”, “veronderstellen”, “geloven”, “‏(in)schatten” en “anticiperen”. Zulke verklaringen mogen niet worden verstaan als zouden zij op eender welke wijze garanderen dat deze verwachtingen uiteindelijk accuraat zullen zijn. De toekomstige prestaties en resultaten die effectief worden gerealiseerd door Henkel AG & Co. KGaA en zijn/haar dochterondernemingen zijn onderhevig aan een aantal risico’s en onzekerheden en kunnen daarom wezenlijk verschillen van deze forward-looking statements. Veel van deze factoren liggen buiten Henkels controle en kunnen op voorhand niet precies worden ingeschat, zoals de toekomstige economische omstandigheden en de activiteiten van concurrenten en andere spelers op de markt. Henkel heeft niet de intentie en verbindt er zich niet toe om een aanpassing van deze verklaringen te publiceren.


Persbericht (173,93 KB)
Lars Witteck Henkel Head of External Communications Headquarters, Düsseldorf/Germany +49-211-797-2606 press@henkel.com Download visitekaartje Voeg toe aan Mijn
Favorieten
Wulf Klüppelholz Henkel Corporate Media Relations Headquarters, Düsseldorf/Germany +49-211-797-1875 press@henkel.com Download visitekaartje Voeg toe aan Mijn
Favorieten
Hanna Philipps Henkel Corporate Media Relations Headquarters, Düsseldorf/Germany +49-211-797-3626 press@henkel.com Download visitekaartje Voeg toe aan Mijn
Favorieten