22 mei 2018  Amsterdam

Henkel en PostNL investeren in landelijke was- en stomerijdienst

Dobbi – met de expertise van Persil

Nooit meer kleren wassen, strijken en vouwen. Nooit meer kleren zelf naar de stomerij brengen. Vanaf nu kan je hiervoor op dobbi rekenen. Deze Amsterdamse start-up biedt een digitale was-leverdienst. Twee strategische partners hebben in dit veelbelovende businessmodel geïnvesteerd: PostNL en Henkel, met zijn topmerk Persil.

“Je kleding perfect schoon en binnen 48 uur retour. Dat is de belofte die wij aan onze klanten doen”, vertellen oprichters Ruben van Pelt en Maurits Tiethoff. “Met een paar swipes op je smartphone geef je aan wanneer de kleding kan worden opgehaald en bezorgd. We maken daarvoor gebruik van tijdvakken van twee uur vanaf 08.00 uur ‘s morgens tot 20.00 uur in de avond. We werken uitsluitend met de allerbeste stomerijen van Nederland waardoor we de beste kwaliteit stomen, wassen, vouwen en strijken kunnen garanderen.  We bezorgen de kleding op termijn op ieder gewenst adres in Nederland en dat allemaal binnen 48 uur.”

In zee met strategische partners en investeerders

Met multinational Henkel en PostNL, gaat dobbi in zee met twee sterke partners. Thomas Schuffenhauer, Head of Corporate Venturing bij Henkel Laundry & Home Care, zei: “On-demand diensten worden steeds belangrijker voor de consument. Tegenwoordig verwachten mensen niet alleen hoogwaardige producten, maar willen ze ook de beste service om aan hun behoeften te voldoen in een wereld in verandering. Daarom zijn we verheugd om onze strategische samenwerking met dobbi aan te kondigen.”

De andere investeerder in de nieuwe dienst is PostNL. Linda van Zomeren, directeur Groei bij PostNL: “Wij focussen op de groei van onze logistieke activiteiten binnen de e-commercemarkt. Zo bezorgen we naast ‘gewone’ pakketten ook bloemen, medicijnen en verse boodschappen. Gekoeld en met zorg vervoerd. Door ons grote netwerk kan ook de stomerijbranche worden bediend. In de logistieke proeftuin van PostNL hebben we dobbi al uitgebreid getest. Gezien de eerste resultaten zijn wij overtuigd van de potentie van dobbi.”

Over dobbi en hoe het allemaal begon

Maurits Tiethoff startte vijf jaar geleden met Bubble&Stitch. ”Het begon met een 24/7 stomerij winkel in Amsterdam, maar al snel hadden we een groot aantal servicepunten op de Zuidas”, vertelt Tiethoff. In het streven naar ultiem gemak ontwikkelde hij een innovatief lockersysteem en begin 2017 volgde een service-aan-huis, in samenwerking met PostNL. Bubble&Stitch werd later uitgeroepen tot Beste Stomerij van Nederland en eindigde op een zevende plaats bij de mondiale verkiezing.

Onder leiding van Ruben van Pelt werd stomerij Topcleaning in Harderwijk uitgeroepen tot Beste Stomerij van Europa en tweede stomerij ter wereld. De plannen voor dobbi werden gesmeed tijdens de grootste stomerijbeurs in Las Vegas. Daar besloten de twee om hun kennis en krachten te bundelen om zo gezamenlijk een landelijk dekkende service in Nederland te realiseren.

De naam van de nieuwe dienst is overigens een knipoog naar Dobby, de huis-elf uit Harry Potter. Die wordt alleen bevrijd als iemand hem een kledingstuk overhandigt.

Dobbi kan vanaf nu gebruikt worden door alle inwoners van Amsterdam. Vanaf de zomer van dit jaar komt de dienst beschikbaar in meer steden. “Ons doel is om binnen een jaar iedereen in Nederland te kunnen helpen met het wassen, strijken, vouwen en stomen van kleding”, vertelt van Pelt. De dobbi app is te downloaden in de App & Playstore.

Over Henkel Ventures
Henkel breidt zijn activiteiten met risicokapitaal constant uit. Het bedrijf heeft een Venture Capital Fund opgezet met tot € 150 miljoen om te investeren in start-ups met specifieke digitale of technologische expertise. In de consumentendivisies Beauty Care en Laundry & Home Care, ligt de nadruk vooral op digitaal – van “internet of things” tot sociale media, e-commerce tot gepersonaliseerde producten en diensten.