9 apr. 2018  Düsseldorf / Duitsland

Jaarlijkse algemene vergadering van aandeelhouders 2018

Focus op duurzame winstgevende groei

  • Boekjaar 2017 met recordomzet -en winst
  • Recorddividend van € 1,79 per preferent aandeel voorgesteld (+10,5%)
  • Vooruitzichten boekjaar 2018 bevestigd
  • Implementatie van strategische prioriteiten goed op schema

Tijdens Henkels jaarlijkse algemene vergadering vandaag presenteerde CEO Hans Van Bylen de voornaamste ontwikkelingen in het boekjaar 2017 en lichtte hij de vooruitgang toe die geboekt werd bij de implementatie van de strategische prioriteiten van het bedrijf. Op basis van Henkels sterke prestatie in het boekjaar 2017, kondigde Hans Van Bylen de uitbetaling aan van het hoogste dividend in de geschiedenis van het bedrijf. Hij bevestigde ook de vooruitzichten voor het huidige boekjaar 2018.

"We kijken terug op een succesvol boekjaar. We bereikten een nieuwe mijlpaal in omzet en overstegen voor het eerst de kaap van de € 20 miljard. We behaalden ook nieuwe recordniveaus qua winst en marge. We leverden winstgevende groei. Daarom stellen we aan de jaarlijkse algemene vergadering een recorddividend voor van € 1,79 per preferent aandeel," zei Hans Van Bylen. "Dit succes is het resultaat van de inzet van onze meer dan 53.000 medewerkers wereldwijd. Zij zijn erg toegewijd en zetten zich volop in voor ons bedrijf - elke dag en wereldwijd."

Dr. Simone Bagel-Trah, Voorzitter van de Commissie van Aandeelhouders en de Raad van Toezicht, bedankte de directie en alle medewerkers voor hun grote inzet in 2017.

Dividend bereikt nieuw recordniveau

Een stijging van € 0,17 per dividend van beide aandelenklassen tot € 1,79 per preferent aandeel en tot € 1,77 per gewoon aandeel werd voorgesteld aan de aandeelhouders, goed voor een stijging van respectievelijk 10,5 % of 10,6 % in vergelijking met vorig jaar. "Het voorgestelde dividend betekent een nieuw record," zei Hans Van Bylen.

Vooruitzichten voor het volledige boekjaar 2018 bevestigd

Als commentaar op de verwachtingen voor de economische context in het huidige boekjaar zei Hans Van Bylen: "Globaal genomen, is de economische situatie gunstig, maar er zijn evenwel veel bezorgdheden. In Europa is het nog steeds niet duidelijk hoe de Brexit zal geïmplementeerd worden. Deze onzekerheid weegt op de economie."

De CEO verwees ook naar de recente discussies over heffingen, handelsbeperkingen en mogelijke tegenmaatregelen: "Dit is niet gunstig voor de economische ontwikkeling op wereldvlak."

"Prijzen voor grondstoffen en verpakkingen zullen waarschijnlijk verder stijgen in vergelijking met het voorbije jaar," voegde Hans Van Bylen toe. "Valuta-effecten zullen ook een belangrijke factor blijven. We voorzien een erg hoge volatiliteit op dat vlak. We verwachten dat de US dollar verder zal verzwakken ten opzichte van de euro in vergelijking met 2017. Daarnaast zouden sommige valuta die relevant zijn voor ons in opkomende markten verder kunnen verzwakken."

Voor het boekjaar 2018 bevestigde Hans Van Bylen de vooruitzichten voor de Henkel Group: "We leggen ons toe op duurzame winstgevende groei. Voor het volledige boekjaar 2018 verwachten we een organische omzetgroei van 2 à 4%. Wat de gecorrigeerde return on sales (EBIT) betreft, verwacht Henkel een stijging tot meer dan 17,5%. De gecorrigeerde opbrengst per preferent aandeel zal naar verwachting met 5 tot 8% stijgen."

Over de leveringsmoeilijkheden in de consumenten business in Noord-Amerika tijdens het eerste kwartaal van 2018 zei Hans Van Bylen: "We betreuren dat deze problemen zich hebben voorgedaan. De oorzaken zijn geïdentificeerd en we werken hier volop hieraan. We verwachten dat de situatie van de supply chain zal normaliseren in de loop van het tweede kwartaal."  

Henkel 2020+: Implementatie van strategische prioriteiten goed op schema

"We streven een strategische ambitie na voor Henkel en we zijn allen vastberaden om deze ook te verwezenlijken," zei Hans Van Bylen. Daarom heeft Henkel vier strategische prioriteiten geïdentificeerd: groei doorzetten, digitalisering versnellen, wendbaarheid vergroten en groei financieren. "Henkel is erop gericht om nog klantgerichter, innovatiever, wendbaarder en digitaler te worden," zei Hans Van Bylen.

Tegelijk zal Henkel duurzaamheid doorheen de hele waardeketen blijven promoten en verder bouwen op zijn lange, internationaal erkende leiderspositie in duurzaamheid.  

"We hebben aanzienlijke vooruitgang geboekt in alle aspecten van onze strategische prioriteiten," zei Hans Van Bylen. "We willen de succesvolle ontwikkeling van Henkel aandrijven. Dat is ons gezamenlijk doel."


Dit persbericht in het Nederlands is een vertaling van de originele versie.


Dit bericht bevat bepaalde verklaringen met betrekking tot de toekomst ‏(forward-looking statements), die gebaseerd zijn op de huidige inschattingen en veronderstellingen van het bedrijfsmanagement van Henkel AG & Co. KGaA. Forward-looking statements worden gekenmerkt door het gebruik van woorden als "verwachten", "voorzien", "van plan zijn", "voorspellen", "veronderstellen", "geloven", "‏(in)schatten" en "anticiperen". Zulke verklaringen mogen niet worden verstaan als zouden zij op eender welke wijze garanderen dat deze verwachtingen uiteindelijk accuraat zullen zijn. De toekomstige prestaties en resultaten die effectief worden gerealiseerd door Henkel AG & Co. KGaA en zijn/haar dochterondernemingen zijn onderhevig aan een aantal risico's en onzekerheden en kunnen daarom wezenlijk verschillen van deze forward-looking statements. Veel van deze factoren liggen buiten Henkels controle en kunnen op voorhand niet precies worden ingeschat, zoals de toekomstige economische omstandigheden en de activiteiten van concurrenten en andere spelers op de markt. Henkel heeft niet de intentie en verbindt er zich niet toe om een aanpassing van deze verklaringen te publiceren.

Persbericht (170,47 KB)

Henkel CEO Hans Van Bylen en Dr. Simone Bagel-Trah, Voorzitter van de Commissie van Aandeelhouders en de Raad van Toezicht

Jaarlijkse algemene vergadering van aandeelhouders 2018

Lars Witteck Henkel Head of External Communications Headquarters, Düsseldorf/Germany +49-211-797-2606 press@henkel.com Download visitekaartje Voeg toe aan Mijn
Favorieten
Wulf Klüppelholz Henkel Corporate Media Relations Headquarters, Düsseldorf/Germany +49-211-797-1875 press@henkel.com Download visitekaartje Voeg toe aan Mijn
Favorieten
Hanna Philipps Henkel Corporate Media Relations Headquarters, Düsseldorf/Germany +49-211-797-3626 press@henkel.com Download visitekaartje Voeg toe aan Mijn
Favorieten